onsdag 8 mars 2017

El på gång och det våras för traktorn

Hoho!

Föga bilder har det blivit på sistone, får se om det kan avhjälpas. Nu har A varit ute i 2,5 dagar i alla fall. Härligt frostigt har det varit, ingen snö på måndagen men sedan gott snöfall tisdag-onsdag.

Det går undan med elnätsanslutningen! I måndags träffade jag beredaren A och projektledaren N från elnätsbolaget V. Det visade sig råda visst kaos vad gällde nätstationen som ska växla om från högspänning, 10 000 volt ned till 400 tror jag. Allt var klart men efter invändningar från en närboende enades vi om en ny placering för stationen. Vi har goda förhoppningar om att elektriciteten inte fördröjs nämnvärt trots detta.

Redan i går grävde så grävmaskinisten A schaktet för el bortifrån torpet Sjövreten förbi oss och upp på kullen hos granne E. Fantastiskt smidigt och, ja rent vänt nästan, hur skopan smeker sig fram med en rototilt. Det är nog också perfekta förhållanden nu, tjälskorpa att åka på men mjukt 20 cm under.

23 mars. Tö, lervälling och hjul bytta mot larver.
Jag slet med att röja för elledningarna uppe vid dasset och förrådet, samt nere på Sjöängen. Tanken var att jag skulle aptera stockarna och sen försöka ta traktorn och dra ihop dem. Jag körde motorvärmaren och hade ju laddat batterierna och dubbelkollade hur man använder glödningen (till VÄNSTER ska nyckeln vridas, ej till höger!!!) och HURRA!!! Äntligen, på kanske tredje försöket, GICK MOTORN IGÅNG! En känsla av oövervinnlighet infinner sig.

Jag har också lyckats montera ur batterierna ur herr Åkermans respektingivande innanmäte och laddat upp även dem. Bara att öppna huven kändes som en bedrift.

Slutligen har jag röjt borta vid västra Gammeltallen, där en gran låg inpå E:s mark, och fällt den sista av de fyra granarna nära bostadens tänkta plats.

En god vän söder om Katrineholm har fått påhälsning av tjuvar, som bröt sig in i ladan och stal hans elverk. Han hade en åtelkamera som fotograferade dem med IR-teknik, dock strulade realtids-sms-tjänsten så han upptäckte inbrottet först efteråt. Jag tror att en vägbom är en bra investering för oss.

/a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar