måndag 6 februari 2017

Ris, kojor och planering

I helgen var hela familjen på Sjötunet, A dröjde sig kvar en dag o återvände på måndagskvällen. Vi har jobbat på med att kvista de fällda granarna och släpa ris. Pojkarna har byggt ett "vedbruk" eller om det var "träbruk" ute i skogen, jag och M är något oklara över innebörden i detta. Det har också röjts en del vass. Vidare har vi träffat flera grannar och haft vägmöte.

Det har gått hyfsat bra att ta vara på granarna, även om det är ett massivt (läs: ofantligt) jobb. En lisa är att det naturligt blir lite variation när en är ensam: Först motorsåga, sen släpa ris. Jag lär mig som vanligt hela tiden (läs: utvecklas från fullständigt vilsen till bara nybörjare), till exempel att såga upp mer än jag trodde från början av grenarna, i snabb takt kvista av grenen, kapa den en bit upp och sen kapa den intill stammen.

Skoj skoj. Till helgen hoppas M o jag komma ut igen. Jag tycker jag känner att det blåser mer på tunet nu när vi tagit ned en del träd. Vi vill gärna plantera lite träd o buskar denna säsong, det känns viktigare än att odla grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar