söndag 4 juni 2017

Honing!

M och jag är ute o söndagen har rusat undan. Pingst är det också. Arbetsgivaren ringde i ottan och undrade om jag kunde jobba, det var illgärningstider i London. I stället steg vi upp sent och sen ut till bina, som vi inte tagit hand om på tre veckor. Där var stor aktivitet och illa fascinerande. Vi skar bort delar av de vildvuxna vaxcellerna från drönarramar, kniven flöt så lätt genom detta mjuka och livliga. I den stora kupan hade bina fått så trångt att drottningen gått upp i skattlådan och lagt ägg, det var lite tokigt för oss så vi satt på två nya skattlådor i stället för en. Två varoa-fästingar hittade vi när vi sen kikade på det vi skurit bort, men ack där var fullt av livstörstande små drönar- och arbetsbiyngel och nyfödingar, vi hade dräpt många och attackerat rakt igenom barnkammaren visade det sig. Jag åt upp en larv och den smakade ljusgrönt som groddar.

O vi kunde smaka lite honing, som rann som guld från en bit vi kapat. Oj vad gott och magiskt!

Sen for vi till LP på G, en gård i närheten som vi besökte i går också. En så trevlig gammal fårbonde sen 35 år -- de kom också ut i vuxen ålder från Sthlm! Nu har de sålt djuren och har saker över, vi lastade 100 plastkäppar, x m eltråd o fårstängsel, en vattentank, gummiklubba, tjockspett, elaggregat, hampasnöre o två mjölkkannor.

När traktorn väl startade glömde jag lägga i handbromsen.
Sen körde jag hem traktorn, det gick bra. Väl hemma satte vi på pallgafflarna och jag försökte flytta en stock men kom inte åt. Körde upp och försökte sätta på bakvikten men då lade framhydrauliken av. Vi såg en så rädd harunge, den satt så ångestfylld och blickstilla, försökte vara osynlig. M fick långa mina handskar o huka fram med ett grässtrå innan den skuttade bort.

Hydrauliken ville alls inte fungera och läget blev förtvivlat. Vi käkade middag o sen återvände jag till traktorn -- då gick det. Smeden har dömt ut traktorn som sliten i motorn förutom att den modellen var svårstartad från början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar