onsdag 12 juli 2017

Honungsskörd!

Det har hänt en del på gården, A:s föräldrar har varit på kärt besök och även svägerskans föräldrar.

Mest uppfylls dock våra sinnen av hur M och I, 10 år, samt senare även jag A, skördat honung! Och slungat! På söndagen tog M o I 2 ramar o slungade hos en bekant i närheten, o återvände och satte tillbaka. I nästa vända tog de 11 till. Slungade 8 och sparade 3 (eftersom det inte går att slunga ojämna antal). Dessa 10 ramar gav ungefär 10 liter = 14 kg? honung. På söndagskvällen satte M o jag tillbaka de 8.

Sen på måndagens kväll tog M och jag 21 ramar, alldeles fulla med honung, inklusive en låda. Det var rätt svårt, vi fick borsta bort många bin och enbart i omgångar kunde vi få ramarna rena. Vi kunde hursomhelst slunga 3 omgångar, för då hade vi ju totalt 24 st och vår bekantas slunga tar 8 ramar per gång. Det blev ca 25 liter honung tror jag. I går morse satte M tillbaka 4 ramar och sen på kvällen satte jag och en god kollega från jobbet tillbaka två lådor fulla med tömda ramar.

Vi har alltså bärgat 35 liter honung. Sen har M stått o mödosamt skummat och rört, borta i sina föräldrars jordkällare. Det är ca 10 liter per skattlåda och jag tror vi har en 5-6 skattlådor kvar som vi inte skördat...

Nästa gång kanske vi kan ställa in ett tömningsgaller eller vad det heter så att bina lämnar skattlådorna.

Vi ska också vittja varroagallren.

Vidare så har en god skogsman och fårbonde i trakten varit här en kväll o kört timmer och ris. Det känns väldigt bra, jag insåg till slut att vår MF35:a med frontlastare helt enkelt är för klen. Jag höll förresten på att välta med henne härom dagen, när jag lyft ett stort lass färskt granris.

Tar du ett större lass och kör på ojämnt underlag välter du.
Jag har också hällt motorolja i kylartanken på den goda traktorn (tyckte att vi inte hade tillräckligt att göra och kände mig säker på mina kunskaper som mekaniker) så det klibbade ihop sig o motorn kokade. Samtidigt tror jag jag fick soppatorsk. När jag skulle lufta bränslesystemet fick jag först inte slamkoppen tät, och sen pajade jag en luftningsskruv på insprutningsmotorn… Koppen är nu tätad med ny packning och i kväll hämtade jag ny luftningsskruv och även nytt motoroljefilter hos smeden.

M är med barnen i föräldrahemmet, hon har åkt väldigt mycket bil dessa dagar.

Vi har också beställt pontoner till en flotte! Undrar om vi ska ha eget eller köpte virke till stommen. Jag lutar åt eget, men den bandsågande norrmannen i närheten kan först komma i början av augusti. Jag tror dock det kan räcka, vi kan bygga en spång och en brädgård så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar