onsdag 21 september 2016

Husslöjd och första grävningen

I går grävde jag A för första gången! Väldigt spännande. Maskinen är så kraftig att man får vara väldigt försiktig, det är lätt hänt att hela vagnen lyfts upp i luften i stället för att skopan går ned i backen. Utmanande och roligt att försöka bli ett med grävaren, stundom blir allt bakvänt och är man då inte extremt lätt på hand brakar det och dunsar och ack så lätt man skulle kunna fördärva både det ena och det andra.

Tyvärr svårt med bilder just nu, skyller på min telefon som är på lagning.

Jag snickrar också på ett regnskydd om vi får många gäster på en gång. Det blir mer och mer ambitiöst men oklart om det går ihop. Har barkat sex alstammar och drivit ned i jorden och gjort höga tappar och förbundit dem med horistontella liggare.


Men när jag nu ska göra ett reciprokt tak över denna ovala struktur är det svårt ingenjörsmässigt. Spiralen blir liksom högre och högre och jag förstår rakt inte hur den sista ska kunna kilas in under den första...

Det är soliga varma dagar och släktingar B och M har varit på spontanbesök, illa trevligt. Varje dag strövar eller rider också folk förbi nere på ängen. 

Om kvällarna läser A i Richard Perkins bok om deras imponerande gård i Värmland. Jag varvar kapitlen med Sherlock Holmes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar