torsdag 23 juni 2016

Nybyggarliv

Oj vad tiden flyr!

Nu har jag varit två veckor i sträck på tomten, i regn och solsken. Ett bevingat beläte har gjort sig hemmastatt i vår vårdtall. Ser ni henom?



Stegat runt gränserna och fotograferat lantmätarnas markeringar. Riktat upp husvagn och förråd. Förrådet stjalp på sidan men jag stjälpte tillbaka det... Det hade nog blivit stor komik om någon filmat. Grävt ur rejält undertill och nu står det nog hyfsat rakt ändå. Och under flera grundplintar är det tjärpapp.

Raskt har granstammen torkat och till sist gick den att flytta. Detta medelst tre andra stockar på något slags egyptiskt rullande vis.

Så här ter sig bostaden i vårt blygsamma hemman.


Regn och hagel har tidvis öst ned och flera dagar har ägnats åt att forska kring elsystem. M och jag kom över ett par bättre begagnade solpaneler för en spottstyver, när vi besökte den intressanta Kullen för förnybar energi. Efter otaliga mejl- och telefonkontakter och idogt forumpostande bland volt, ampere, watt, serie- och parallellkopplingar och olika förkortningar på utrustning är jag nu på något slags förskolenivå. Ett enormt steg från den tidigare spädbarnssituationen.

Inte minst känns det som att en småbrukare berörs av dussintals olika fält; djur, natur, energi, byggen, maskiner, byråkrati, etc etc. Vart och ett är som ett isberg, där det på ytan tycks ganska rättframt och varor och tjänster har tydliga prislappar. Men ju mer en tänker att spara litet pengar genom att handla begagnat eller göra själv, och vill ta reda på mer detaljer för att skräddarsy något eller vara extra miljövänlig (eller bara egensinnig), desto mer öppnar sig ett bottenlöst schakt av kunskap och kontakter.

Vårt bibliotek i vagnen är i sammanhanget mer för rekreation känns det som, men säger förstås ett och annat om våra intressen för tillfället.


Hursomhelst, vi har två solpaneler som kan göra max 200W, 5,4A och 37V. Det klassar dem som 24-voltare vad gäller off grid-system tror jag. Vi skaffar nog en 20A MPPT-regulator för att ta emot energin på bästa sätt och mata in i vårt gamla 12V-bilbatteri i husvagnen. Får se hur länge det håller. Funkar allt ska det bli mer energi än vårt behov just nu ändå.

(Tänkbar fas 2 är att köpa två 12V-batterier och seriekoppla, så att det blir 24V och då klarar regulatorn även av att vi kopplar in den andra panelen. Då behöver vi dock också skaffa en (ev switchad, vad det nu betyder) omvandlare eftersom utrustningen behöver 12V, alternativt köra från ett batteri i taget men koppla in en equaliser som balanserar batterierna.

Jag har också sorterat, städat och satt upp krokar i förrådet.

Och avträdet! Hur kunde jag glömma det? Medelst härliga enegrenar snickrade jag en stol och en hink passar däri. En dassinsats från Separett och ett nätlock mot insekter och vips så är något sorts bekvämlighet inrättad.



"Seldom has there been a tale of less woe?" Eller “..One has to be a mindless barbarian to burn such beauty in a stove"? Call it as you like it. Jag behöver nu "bara" bygga eller ordna en djursäker fekaliekompost.

En enklare gräskompost har jag också konstruerat. Det var skoj för jag lyckades klyva några grenar och göra till ett slags proto-brädor. Men den bör nog flätas ihop och göras mer robust om vi ska kunna kasta matavfall där.

Nu blir det lite paus från tomten, timringskurs i Gränsfors och påhälsning hos mästarna i vår genre; Niklas o Lisa i Gammelsträng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar